luni, 2 decembrie 2013

Ce noroc au dealerii de masini de lux cu fotbalistii

Titlul are o usoara tenta peiorativa, recunosc, dar ce sa zic, acesta este adevarul. Nu ma refer insa la situatia din Romania, indeosebi cea din Bucuresti unde numarul dealerilor de masini de lux este mai mare decat cel al fotbalistilor de valoare, nici de situatia din tara unde nu gasesti nici de unii, nici de altii. Ma gandesc la dealerii de masini de lux din marile capitale europene, gen Londra, Madrid, care prin definitie sunt mari aglomerari urbane, prin urmare dispun si de facilitati sportive multiple, incercand prin aceasta afirmatie sa integrez in subiect ideea ca in acest gen de orase sunt si mai multe cluburi de fotbal decat in altele, de asemenea cluburi de fotbal care activeaza preponderent in prima liga a tarii respective.

Sa luam ca exemplu Londra: Arsenal, Chelsea, Tottenham, West Ham United, Fulham, Crystal Palace, sase din cele 20 de echipe din Premier League, adica 30% dintre ele, sunt din Londra. Madridul se gaseste intr-o situatie destul de apropiata: Real Madrid, Atletico Madrid, Getafe, Rayo Vallecano, doar patru echipe din capitala in cazul Primera Division din Spania dar tot reprezinta 20% dintre cele 20 de echipe de prima liga spaniola.

Echipe care inglobeaza in loturile lor de jucatori baieti unul si unul, platiti regeste, bineinteles, pentru ca performanta se premiaza bine, o mina de aur pentru dealerii de masini de lux. Cei cu state vechi, adicatelea cei mai buni si mai bine platiti isi fac adevarate parcuri auto acasa. Altii isi schimba masinile de fiecare data cand isi schimba domiciliul odata cu transferul la o alta echipa si de multe ori chiar intr-o alta tara. Cei nostalgici si le duc cu ei acolo unde se muta, indeosebi cand e cazul unor masini super-scumpe si de care se ataseaza "excesiv", gen Ferrari-uri sau McLaren. Bobocii, acei jucatori care fac saltul vietii lor, de la o echipa mica, de regula din centrul si estul Europei, intr-unul dintre campionatele puternice si daca au noroc, la o echipa de top, nu fac fata tentatiei.

MaseratiExemplul este chiar romanul nostru, capitanul echipei nationale, Vlad Chiriches. Care, din primul salariu la Tottengam, si-a luat un.. Maserati. Sa nu intelegi ca as avea ceva cu acest lucru. Dimpotriva, achizitia lui este doar oglinda fidela a puterii lui de cumparare odata cu mutarea in capitala Angliei si, de ce nu, in egala masura, cu valoarea sa ca fotbalist. Omul a avut un vis pe care si l-a indeplinit odata cu transferul la echipa londoneza, apoi si-a pus in practica o dorinta normala pentru cineva in situatia lui. Asa cum l-am vazut si citit eu pe Chiriches, pare un om cu picioarele pe pamant, bun nu doar la jocul de fotbal ci si la cap. De altfel chiar el a declarat ca Maserati-ul a fost doar o aroganta pe care si-o permite acum la inceput de drum in Anglia, "apoi ma linistesc".

Aroganta are substanta, evolutiile sunt au fost de la inceput apreciate de catre colegii si tehnicienii clubului, de catre specialisti si fani. Daca mi-ar fi spus cineva acum cinci ani ca Vlad avea sa aiba aceasta evolutie in cariera (sa nu uitam ca ultimii ani si i-a petrecut la Curtea de Arges si Targu-Jiu inainte sa ajunga la Steaua si Tottenham) i-as fi cules si pastrat declaratiile facute de-a lungul timpului, ca sa le punem cap la cap si sa vedem si cum evolueaza ca om, nu doar ca fotbalist.

Revenind la dealerii de masini de lux, trebuie admis ca intr-o perioada de criza cum e aceasta, in care oamenii de afaceri care isi cumpara masini de lux pentru moftul personal se numara pe degete, fotbalistii sunt o mana cereasca pentru acesti dealeri care beneficiaza direct de buzunarele, pardon cardurile, pline de bani ale tinerilor de la echipele de fotbal ale continentului. Si nu sunt putin, valoarea aduce valoare si in general la astfel de echipe cam toti cei peste 20 de jucatori sunt extrem de bine platiti.